مایکروسافت و ادوبی برای چندین دهه شرکا و دوستان نزدیکی بوده اند. سیستم عامل ویندوز مسلط بر بازار مایکروسافت سال ها به عنوان دروازه ادوبی عمل کرده است و به این شرکت اجازه می دهد تا به میلیون ها کاربر که به نرم افزار طراحی نیاز دارند دسترسی پیدا کند. اما اکنون یک رقیب جدید وارد بازار شده است. نرم افزار Figma.

حتی مدیر عامل هر دو شرکت زمانی که در هند بودند به یک موسسه رفتند و هر دو در دهه 1980 برای تحصیل در علوم کامپیوتر به آمریکا مهاجرت کردند. یکی دیگر از ویژگی های مشترک این دو این است که هر دو با موفقیت از نرم افزار دسکتاپ به فضای ابری منتقل شده اند.

مطالب مرتبط:

اما در داخل مایکروسافت، یک چالش جدید برای Adobe سوالاتی را در مورد آینده یکی از صمیمی ترین روابط در دنیای تکنولوژی ایجاد می کند.
فیگما، یک استارت‌آپ در سانفرانسیسکو که دهمین سالگرد خود را در ماه آگوست جشن گرفت، توسط ده‌ها هزار کارمند مایکروسافت استفاده می‌شود و برای بسیاری از آنها هسته اصلی کار روزانه آنهاست. تعداد کاربران نیز در سال های اخیر افزایش یافته است، اما هیچ شرکتی گزارش نداده است که برخی از کاربران آنها از حساب های پولی استفاده می کنند.

برنامه فیگما

برنامه فیگما

مایکروسافت نرم‌افزار طراحی مبتنی بر ابر را در سال 2016 زمانی که پلتفرم توسعه برنامه موبایل Xamarin را خریداری کرد، تیمی 250 نفره تشکیل داد و ظرف چند ماه پس از امضای قرارداد به کاربران تیم فیگما تبدیل شد. جان فریدمن، معاون طراحی و تحقیقات مایکروسافت گفت که از آن زمان، این محصول به طور فزاینده ای برای کار طراحان مایکروسافت اهمیت پیدا کرده است. این برنامه همچنین توسط مهندسان، بازاریابان و دانشمندان داده در سراسر مایکروسافت استفاده می شود.

در ژوئن 2021 ارزش فیگما 10 میلیارد دلار برآورد شد و در این ارزیابی شرکت خدمات مالی مورگان استنلی همکاری داشت. این ارزیابی همچنین قبل از سقوط بازار در سال 2022 بود که طی آن بیش از نیمی از ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های متمرکز بر ابر سقوط کرد.
فیگما هنوز برنامه‌های خود را برای عرضه عمومی اعلام نکرده است و سهامداران آن به این زودی‌ها شرکت را تحت فشار قرار نخواهند داد. زیرا بازار فرصت‌های جدید امسال خشک شده است.
همراه با Index Ventures، Greylock Partners و Kleiner Perkins، این شرکت اکنون به اندازه کافی بزرگ است و آنقدر رشد می کند که به راحتی توجه عموم را به خود جلب کند. سود سالانه آن نیز در طول سال ها دو برابر شده و در سال 2022 به 400,000,000 دلار رسیده است (این ارقام نیز توسط افراد آشنا به امور مالی شرکت بدست آمده است که به دلیل محرمانه بودن ارقام از ما خواسته اند ناشناس بمانیم. فاش نشده است). نیروی کار فیگما به 900 نفر افزایش یافته است.
مقایسه فیگما
در حالی که مایکروسافت یک فاکتور رشد کلیدی برای Figma بوده و میلیون‌ها دلار هر سال برای توسعه آن هزینه می‌کند، این نرم‌افزار همچنین جایگاهی در گوگل، اوراکل و سیلزفورس به دست آورده است. شرکت‌هایی که این نرم‌افزار شروع به کار کرد، کوچک و کند بودند و به‌طور طبیعی با معرفی همکاران در آن شرکت‌ها، رشد کردند. سایر مشتریان عبارتند از Airbnb، Dropbox، Herman Miller، Stripe و Twitter.
پس از اینکه دیلن فیلد، بنیانگذار و مدیر عامل فیگما در اوایل این ماه توییتی درباره دهمین سالگرد Figma منتشر کرد، او پاسخ‌های غرورآمیز مدیران عامل Salesforce و Atlassian را دریافت کرد.

شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت، Figma را رقیب مستقیم برنامه Adobe XD می دانند و با وجود این برنامه، Figma همچنان سهم خود را به دست می آورد. اما این رشد فزاینده Figma به معنای تغییر کامل بازار یا جایگزینی برای Figma به جای Adobe XD نیست.