مقایسه و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به تعداد دانلودها و سهم بازار مرورگرهای اینترنتی نشان می‌دهد که رقابت بین این نرم‌افزارهای مهم چالش‌های زیادی را به همراه دارد.
داده های جمع آوری شده توسط پلتفرم هوش دیجیتال similar webنشان می دهد که دانلودهای مرورگر اپرا با دانلودهای مرورگر مایکروسافت اج قابل مقایسه است. در یک بازه زمانی مشخص در سال 2022، صفحه دانلود دسکتاپ اپرا 12.03 میلیون بار بازدید شد، در حالی که صفحه دانلود مایکروسافت اج نیز 12.40 میلیون بازدید داشت.
با وجود همین تعداد در دانلودهای مرورگر، هیچ تعادلی در داده های سهم بازار وجود ندارد. داده ها نشان می دهد که مایکروسافت اج تقریباً چهار برابر سهم کاربران دسکتاپ با 10.12٪ از Opera با 2.8٪ است. دلیل این تناقض بحث برانگیز چیست؟

رقابت مایکروسافت اج در برابر اپرا

رمز موفقیت رقابت مرورگر مایکروسافت در رقابت اپرا، امکان نصب آن به عنوان نرم افزار آنلاین استاندارد برای سیستم عامل است. مایکروسافت اج قبلاً روی همه دستگاه‌های ویندوز 10 و 11 نصب شده است که تعداد آنها به میلیاردها می‌رسد. در ضمن، مرورگر اپرا از قبل روی هیچ دستگاهی نصب نشده است. بنابراین، اپرا باید تنها بر نوآوری تولید نرم افزار خود برای جذب کاربران تکیه کند.
بنابراین، تا زمانی که اقداماتی برای جلوگیری از تأثیرگذاری اپل، گوگل و مایکروسافت بر سیستم عامل های اصلی انجام نشود، برای شرکت هایی مانند اپرا عملاً غیرممکن خواهد بود که چالشی مؤثر ایجاد کنند.
مدیران ارشد Proton و DocDocGo اخیراً اظهارات مشابهی را منتشر کرده اند. در حالی که هیچ یک از شرکت ها در فضای مرورگر اینترنت رقابت نمی کنند، آنها در بازارهای جستجوی تخصصی و ایمیل خود با چالش های مشابهی روبرو هستند.
مطالب مرتبط:

آیا شرکت های کوچک شانسی برای رقابت دارند؟

علیرغم قدرت شرکت های بزرگ در کنترل نصب نرم افزارهای استاندارد، کاربران گاهی از این اقدامات شبه انحصاری انتقاد می کنند. بدین ترتیب علاوه بر «نیروی داده شده»، نیروی عواطف مصرف کننده نیز به میدان می آید و در مواردی نتیجه معکوس حاصل می شود. به عنوان مثال مایکروسافت در این رقابت نابرابر تاکتیک پنهان دیگری را به کار گرفت که مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. این شرکت لینک های باز شده توسط سرویس های خود مانند ویجت های ویندوز 11، منوی استارت و غیره را از راه اندازی هر مرورگری غیر از Edge غیرفعال کرده است.

علاوه بر این، مقامات نظارتی توجه را به این نوع مشکلات جلب کرده اند. در سال های اخیر رویکرد انحصاری شرکت های عمدتا آمریکایی در بازارهای اروپایی نارضایتی هایی را به همراه داشته که منجر به ایجاد «قانون بازارهای دیجیتال» اتحادیه اروپا شده است.

قانون بازارهای دیجیتال (که به اختصار DMA نامیده می شود) برای محدود کردن قدرت به اصطلاح “دروازه بانان فناوری” است که تصور می شود تسلط بر بازار و ثروت منابع آنها توانایی رقبای کوچکتر را برای به دست آوردن سهم بازار محدود می کند. از نظر مقررات، ایالات متحده کندتر از اتحادیه اروپا بوده است. با این حال، مسیر جدیدی آغاز شده است و انتظار می‌رود قوانین ضد انحصار در سال‌های آینده اجرایی شود و درها را برای اپرا و شرکت‌های مشابه باز کند.