اینستاگرام یکی از گسترده ترین شبکه های اجتماعی در ایران است، بنابراین باید از فضای فراگیر آن آگاهی کافی داشته باشید و سیاست گذاران فرهنگی نیز باید شناخت کاملی از انواع محتوا و تاثیرگذاران در اینستاگرام را داشته باشند.

افزایش دو برابری کاربران ایرانی در اینستاگرام

دنیای اینستاگرام با دنیای تلگرام و توییتر متفاوت است. به طور کلی مختصات هر شبکه اجتماعی منحصر به فرد است. به عبارت دیگر شباهت هایی در شبکه های اجتماعی وجود دارد، اما موضوع یا دسته بندی اصلی هر کدام متفاوت است. صفحه اینستاگرام مربوط به زندگی عمومی و روزمره است. با ارزیابی این حوزه می توان به افکار عمومی جامعه پی برد. دسته بندی های اینستاگرام عبارتند از: عکس، تأثیر افراد مشهور آشپزی از جمله انگیزه و موارد دیگر. اینستاگرام همچنین شامل هشتگ‌ها (برچسب کردن مقالات، جستجو و جستجوی محتوا و تصاویر، فهرست‌بندی)، کپشن نویسی، کامنت، لایو و استوری ها میشود.

تعداد کل کاربران فعال در اینستاگرام

به عنوان یک شبکه اجتماعی، از دسامبر 2010، اینستاگرام نزدیک به یک میلیون کاربر داشت. تعداد کاربران فعال آن در آوریل 2012 به بیش از 100 میلیون نفر و در دسامبر 2014 به بیش از 300 میلیون نفر رسید. این روند رشد ادامه داشت تا اینکه توانست تعداد کاربران را در عرض دو سال از 300 میلیون به 600 میلیون برساند.

طبق آمار، تعداد کاربران اینستاگرام از 400 تا 500 میلیون نفر حدود 9 ماه طول کشیده و در مدت شش ماه از 500 میلیون نفر به 600 میلیون نفر افزایش یافته است. در ژوئن 2018 تعداد کاربران این شبکه مجازی به بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان رسید. این روند در سال 2021 تقریباً به یک میلیارد و دویست میلیون کاربر رسید و اکنون یک میلیارد و چهارصد میلیون کاربر در سراسر جهان وجود دارد.

پرطرفدار ترین صفحات ایرانی در اینستاگرام

اکثر افراد معروف ها با عناوین سلبریتی (هنرمندان، مدل ها و …) دارای صفحات محبوب اینستاگرامی هستند و فضای غالب اینستاگرام در دست این افراد است. به عبارت دیگر تاثیرگذارترین افراد در این شبکه های اجتماعی شامل این افراد می شود. موضوع اصلی در این شبکه اجتماعی مسائل فرهنگی و اجتماعی است. درآمد اصلی صاحبان صفحه اینستاگرام در وهله اول تبلیغات و در وهله دوم از خرید و فروش صفحات با فالوور بالا است.

افزایش دو برابری کاربران ایرانی در اینستاگرام

افزایش کاربران ایرانی در اینستاگرام

با توجه به محبوبیت این برنامه در ایران، رشد همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بتا، تعداد کاربران اینستاگرام از 24 میلیون نفر در سال 96 به 48 میلیون نفر در سال 1400 رسیده است. یعنی طی 4 سال دوبرابر شده است. با بررسی دقیق تر، تعداد فالوورهای محبوب ترین کاربران از جمله افراد مشهور و تأثیرگذار در اینستاگرام نسبت به کاربران معمولی این برنامه افزایش یافت. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بتا، تعداد دنبال کنندگان افراد مشهور در دو تا سه سال گذشته گاهی 5 تا 10 برابر شده است.

آمارها نشان می دهد که چهل و هشت میلیون کاربر ایرانی در سال 1400 در این شبکه فعال شده اند و این تعداد اکنون افزایش یافته است. در واقع بیش از نیمی از جمعیت ایران عضو اینستاگرام هستند. این در حالی است که شبکه اجتماعی اینستاگرام برای تحلیل افکار عمومی استفاده می شود.

آنچه در اینستاگرام باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد میزان کاربران تاثیرگذار است در حال حاضر بررسی های انجام شده توسط مرکز تحقیقات بتا نشان می دهد که در ایران بیش از 7000 اکانت با بیش از 500/000 فالوور وجود دارد که در بین بقیه افراد تاثیرگذار است. افزایش اصولی فالوور اینستاگرام یکی از اصلی ترین دغدغه های هر کاربر در این شبکه اجتماعی است.

در ادامه به تحلیل صفحات ایرانی اینستاگرام با بیش از نیم میلیون فالوور می پردازیم.
با بررسی صفحات بیش از 500/000 فالوور که در واقع اصلی ترین و تاثیرگذارترین کاربران اینستاگرام هستند، حدود یک سوم یعنی سی و یک درصد افراد مشهور اعم از بازیگران، خواننده ها، کمدین ها، هنرمندان برجسته و … هستند. . پس از افراد مشهور، وب سایت های طنز و سرگرمی حدود یک پنجم از تأثیرگذارترین صفحات را با 20 درصد از کل صفحات با بیش از 500/000 فالوور دارند. در جایگاه سوم سایت های آموزشی و آموزش قرار دارند که تقریبا یازده درصد از این سایت ها، سایت هایی هستند که به موضوعات علمی و آموزشی در زمینه های مختلف می پردازند و می توانند سومین موضوع تاثیرگذار باشند.

افزایش دو برابری کاربران ایرانی در اینستاگرام

با حدود هشت درصد از صفحاتی که به عنوان یک فروشگاه یا متخصص در تبلیغات و توسعه محصول کار می کنند، صفحات تأثیرگذاری زیادی وجود دارد که در اینستاگرام فعالیت میکنند، اما این صفحات دارای ویژگی های خاصی هستند. مانند اسنپ، میهن و … که برندهای معروفی در این گروه هستند.

گروه های زیاد دیگری در دسته بندی های مختلف در اینستاگرام فعالیت میکنند که این نیز به خودی خود نشان دهنده قدرت و نفوذ بالای اینستاگرام در زندگی روزمره کاربرانش است.